MEVCUT BORU HATLARIMIZ


1.    Irak-Ceyhan Petrol Boru Hattı
2.    Batman-Dörtyol Petrol Boru Hattı
3.    Ceyhan-Kırıkkale Petrol Boru Hattı
4.    Şelmo - Batman Ham Petrol Boru Hattı
5.     Bakü - Tiflis - Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı
 
1.    Irak-Ceyhan Petrol Boru Hattı

Irak-Türkiye Ham Petrol Boru Hattı Sistemi, Irak’ın Kerkük ve diğer üretim sahalarından, elde edilen ham petrolü Ceyhan (Yumurtalık) Deniz Terminali’ne
ulaştırmaktadır. Yıllık 35 Milyon ton taşıma kapasiteli boru hattı, 1976 yılında
işletmeye alınmış ve ilk tanker yüklemesi 25 Mayıs 1977’de gerçekleştirilmiştir.
1983 yılında başlayıp,1984 yılında tamamlanan I. Tevsi Projesi ile hattın kapasitesi 46,5 Milyon ton/yıl’a yükseltilmiştir. I. Boru Hattı’na paralel olan ve 1987
yılında işletmeye alınan II. Boru Hattı ile de yıllık taşıma kapasitesi 70,9 Milyon ton’a
(500 Milyon Varil) ulaşmıştır.
BOTAŞ, hattın Türk topraklarında kalan kısmının mülkiyetine sahip olup, bu
kısmın işletilmesi, kontrolü, bakım ve onarımını da üstlenmiştir. Irak-Türkiye Ham
Petrol Boru Hattı’nın, Irak ve Türkiye bölümlerinin uzunlukları ayrı, ayrı Tablo 5’de verilmiştir.


    Irak    Türkiye    Toplam
1.Hat    345    641    986 km
2.Hat    234    656    890 km
Toplam    579    1297    1886 km

Tablo 5. Irak-Türkiye Petrol Boru Hattı Uzunluk Değerleri

Ham Petrol Boru Hattı Sisteminin Türkiye sınırları içinde kalan kısmında; 6 adet
pompa istasyonu, 1 adet pig istasyonu vardır. Ayrıca, Ceyhan Deniz Terminali’nde de,her biri 135.000 m3 hacminde 12 adet depolama tankı, toplam 10.000 m3 kapasiteli 1adet relief tankı, iskeleye yanaşan tankerlerin boşalttıkları suda bulunan petrolün (slop petrol) ayrıştırılarak petrol elde edilmesini sağlayan, ikisi 30.000 m3 ve biri 35.000 m3 kapasiteli 3 adet safra suyu arıtma tesisi (balast), 87,5 m3 kapasiteli 8 adet slop tankı,3000 m3 kapasiteli 1 adet balast slop tankı, 75 m3 kapasiteli 2 adet surge tankı, toplam 144 m3 kapasiteli 4 adet iskele slop tankı ve 15.000-300.000 DWT’lik dört tankerin yanaşabileceği 1.950 m. uzunluğunda iskele bulunmaktadır. Terminalde, iskeleye ham petrol ikmali yapmak üzere yanaşan tankerlere gerekli hizmetleri verebilmek amacıyla da 5 adet römorkör, 5 adet palamar botu ve 4 adet pilot botu mevcuttur.
Birleşmiş Milletlerin Irak’a uyguladığı ambargo ile Ağustos 1990’da işletmeye
kapatılan Irak-Türkiye Ham Petrol Boru Hattı, BM ile Irak arasında varılan anlaşma
doğrultusunda, sınırlı petrol sevkiyatı için 16 Aralık 1996 tarihinde, tekrar işletmeye
alınmış olup, Birleşmiş Milletler tarafından Irak’a verilen izinler doğrultusunda altışar
aylık dönemler itibariyle, petrol sevkiyatı yapılmıştır. Irak-Türkiye Ham Petrol Boru
Hattı’nda pompaj, Irak’ın savaş nedeniyle petrol pazarlayamayışı ve Ceyhan Terminali tank sahasında maksimum stok seviyesine ulaşılması nedeniyle, 09.04.2003 tarihinde Irak tarafından durdurulmuştur.[7]

Yıllar itibarıyla Irak – Türkiye Ham Petrol Boru Hattı Taşımaları [8]
Yıllar    Taşınan
    yüklenen
    metrik ton    varil    metrik ton    varil
1998    37.359.046    277.670.736    37.548.272    278.999.705
1999    41.332.665    305.603.103    41.557.595    306.803.895
2000    38.747.770    285.715.626    38.228.649    281.622.556
2001    31.280.690    230.853.656    31.603.033    233.064.420
2002    23.763.414    175.666.987    24.214.994    179.092.365
2003    8.211.183    60.278.306    8.196.125    60.161.804
2004    5.117.087    37.684.908    5.238.919    38.557.398
2005    1.780.095    13.166.673    1.058.140    7.827.887
2006    1.752.597    12.931.740    1.415.240    10.446.054
2007    5.906.263    43.699.783    5.386.511    39.833.127
2008    18.027.719    132.940.559    18.369.780    135.521.375
2009    22.690.390    167.466.616    22.760.045    167.977.595
2010    19.727.669    144.590.052    20.058.174    147.059.311




2.    Batman-Dörtyol Petrol Boru Hattı

Batman ve çevresinden elde edilen ham petrolü tüketim noktalarına ulaştırmak
üzere, 4 Ocak 1967 tarihinde Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı tarafından işletmeye
açılan hattın mülkiyeti, 10 Şubat 1984 tarihinde, BOTAŞ’a devredilmiştir.Türkiye’nin ticari anlamda ilk boru hattıdır.
Batman’dan İskenderun Körfezi’ne ulaşarak, Dörtyol’da son bulmaktadır. Yıllık
kapasitesi 3,5 Milyon Ton olan boru hattının uzunluğu 511 km.dir. Boru hattına entegre edilen besleme kollarıyla Batman, Diyarbakır ve Sarıl Bölgesi’nde üretilen ham petrol de Dörtyol’a taşınmaktadır. Batman’da ve Dörtyol Terminali’nde toplam 14 adet depolama tankı ayrıca, Sarıl’da 4, Diyarbakır’da 4 adet tank bulunmaktadır. Ham petrol tanklarının adet ve toplam kapasiteleri Tablo 6 sunulmuştur.
Boru Hattının azami günlük kapasitesi, akıtılacak ham petrolün spesifik gravitesi (0.8348 – 0.9340)  API gravitesi (20-38) aralığında 60o  F  ’deki viskozitesi 1800- 2300 SSU, akış noktası – 33,4 o F olduğu şartlarda ve azami 73.3 kg /cm2   basınçla 70.000 - 86.500 varildir.Hatta,52 güvenlik görevliyse korunmaktadır.
En önemlisi; dip tortusu ve su miktarının    % 2’yi geçmemesine dikkat edilecektir.
      Adet    Kapasite  m 3
Ham Petrol Tankı (Batman Terminali)    7    175.000
Ham Petrol Tankı (Dörtyol Terminali)    7    175.000
Balast Tankı (Dörtyol Terminali)    1    6.000
Toplam    15    356.000
Tablo.6- Ham petrol tanklarının adet ve toplam kapasiteleri.

1.320 m. uzunluğunda olan Dörtyol Terminali İskelesine, azami 65.000 DWT’lik tankerler yanaşabilmektedir.[7]

Yıllar itibarıyla Batman – Dörtyol Ham Petrol Boru Hattı Taşımaları[8]
Yılar    Taşınan
(varil)    Yüklenen
(varil)
1998    17.128.234    17.460.564
1999    17.767.059    17.504.508
2000    18.903.728    24.215.083
2001    19.835.875    19.903.353
2002    18.724.683    18.480.669
2003    11.256.961    11.389.411
2004    15.695.222    15.995.714
2005    15.800.160    15.435.207
2006    15.110.946    15.385.181
2007    12.769.375    12.491.440
2008    16.794.140    16.939.635
2009    12.605.799    12.218.766
2010    11.102.788    11.327.053
*2010 yılında ayrıca 6.081.525 varil ham petrol Batman-Tüpraş Rafinerisi’ne teslim edilmiştir. Tabloda verilen miktar 2010 yılı içerisinde sadece Dörtyol’dan gemiye yüklenen miktardır

3.    Ceyhan-Kırıkkale Petrol Boru Hattı
 
Kırıkkale Rafinerisi’nin ham petrol ihtiyacını karşılayan boru hattı, Türkiye
Petrolleri Anonim Ortaklığı’ndan, Ekim 1983 tarihinde, BOTAŞ’a devredilmiş olup,
Eylül 1986 tarihinde işletmeye açılmıştır. 24 inç çapında 448 km. uzunluğunda olan hattın kapasitesi 5 Milyon ton/yıl sahip olan hat, ,10 milyon ton/yıl kapasiteyede çıkarılabilir. Güzergahı;Adana,Niğde,Aksaray,Ankara,Kırıkkale’dir.Ceyhan Deniz Terminali’nden başlayarak, Kırıkkale Rafinerisi’nde son bulan boru hattı sistemi 2 adet pompa istasyonu, 1 adet pig istasyonu, 1 adet DT (Kırıkkale) İstasyonu, 3 adet 50.000 m3’lük depolama tankı, 5 adet 10 m3’lük slop tankı,l adet 1.500 m3’lük relief tankı ve rafineri sahasında bulunan terminalden oluşmaktadır.Botaş’ın 27 güvenlik görevlisince korunmaktadır. [7]
Yıllar itibarıyla Ceyhan – Kırıkkale Ham Petrol Boru Hattı Taşımaları[8]
Yıllar    Taşınan    yüklenen
    metrik ton    varil    metrik ton    varil
1998    3.263.979    24.101.643    3.174.016    23.435.171
1999    3.916.897    28.772.983    3.933.109    28.896.730
2000    3.381.741    24.734.014    3.378.957    24.750.636
2001    3.444.105    25.036.079    3.412.175    24.812.901
2002    3.631.543    26.710.498    3.610.012    26.534.610
2003    3.568.693    26.207.031    3.591.758    26.362.899
2004    3.325.199    24.360.002    3.358.363    24.563.471
2005    3.671.583    26.607.063    3.583.891    25.985.508
2006    3.784.108    27.393.763    3.872.097    27.984.448
2007    3.181.409    23.108.371    3.175.098    23.003.472
2008    3.013.712    21.917.703    2.949.577    21.432.661
2009    2.709.436    19.639.353    2.779.315    20.084.665
2010    2.649.253    19.089.497    2.646.580    19.060.874

4.    Şelmo - Batman Ham Petrol Boru Hattı

Şelmo sahasında üretilen ham petrolü, Batman Terminali’ne taşıyan boru
hattının uzunluğu 42 km., yıllık kapasitesi 800.000 Ton’dur.2007’de kapatılmıştır.Kapatma nedeni ise ; boruların çürümesi ,krozyona uğraması ve petrol hırsızlığın fazlası olmasıdır.Birde maliyetinin fazla olmasından dolayı TPAO isteği doğrultusunda faaliyetine son verilmiştir. [7]

5.    Bakü - Tiflis - Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı


Türkiye, enerji ihtiyacı olarak dışa bağımlı bir ülkedir ve petrol tüketiminin yaklaşık %90’nı ithalat ile karşılamaktadır. 1990'lı yıllarda doğalgaz kullanımına son derece yoğun bir biçimde geçiş yaşanmış ve özellikle büyük kentlerin ısınma sistemleri doğalgazla çalışır hale getirilmiştir. Hidroelektrik üretim biçimi açısından elinde çok büyük fırsatlar olan bir ülke olmasına karşın Türkiye, doğalgazı elektrik üretiminde de kullanmaya başlamıştır. Mavi Akım projesinin planlandığı gibi gerçekleşmesi halinde, gelecek yıllarda Türkiye'nin doğalgaz tüketiminde %65 - 70 oranında Rusya'ya bağımlı olacağı hesap edilmektedir. Bu yüzden, enerji hatları konusunda alternatif arayışlar içindeki Türkiye. BTC boru hattının kendi sınırları içindeki bölümünün inşasının maliyeti 1.4 milyar doları geçmesi durumunda, bu sınırın üzerinde kalan miktarı kendisi Ödemeyi taahhüt etmiştir.
Azerbaycan bütçesindeki toplam gelirin yaklaşık olarak %50'si petrol ihracından gelmektedir. Azerbaycan'ın toplam ihracatının %90’nı da petrol ve doğalgazdan oluşmaktadır. Petrol ve doğal gaza bu denli bağlı bir ülke için, bu ürünleri taşıyacak boru hatları da son derece önemlidir. Azerbaycan'ın Ermenistan'la yaşadığı problemler yüzünden. Bakü - Ceyhan boru hattının güzergahı Gürcistan üzerinden geçerek uzamış ve toplamda 1760 kilometreyi bulmuştur.
Kullanılacak boruların çapları. Azerbaycan'dan başlamak üzere üç ülke içinde sırasıyla; 105. 115 ve 85 santimetre olacaktır. Yıllık 50 milyon ton kapasitesi olması beklenen hattın üzerinde 8 pompalama istasyonu bulunacaktır. Boru hatlarında en stratejik yerler pompalama istasyonlarıdır. Boru hattının kendisine zarar vermek hem daha zor hem de meydana gelecek muhtemel bir hasar hızlı bir şekilde onarılabilmektedir. Fakat pompalama istasyonlarından birinin devre dışı kalması, boru hattından uzunca bir müddet faydalanamamak anlamına gelmektedir. Bu yüzden pompalama istasyonları çok sıkı bir koruma altında bulundurulmaktadır. BTC boru hattının planlanan toplam maliyeti 3 milyar dolardır. Fakat bu rakamın 4 milyara kadar çıkabileceği tahmin edilebilmektedir. BTC boru hattının ortaklarına baktığımızda ise şöyle bir tabloyla karşılaşmaktayız. ADPŞ %45. BP Amoco %25. Unocal %7.48. Statoil %6,37. ENİ Agip %5 ve TPAO %5 paya sahiplerdir. Ceyhan'dan ilk petrol sevkiyatı. 2006 yılının haziran ayı içinde gerçekleşmiştir.
Hazar bölgesindeki ispatlanmış petrol miktarı yaklaşık 34 milyar varil ve tahmin edilen ise 270 milyar varildir. 2010 yılında bölgede günde 3.7 milyon varil petrol üretimi yapılacağı tahmin edilmektedir. Topraklarında pek petrol bulunmayan Gürcistan da transit geçişten pay alarak ekonomisine ciddi katkılarda bulunmayı tasarlamaktadır . İlk beş yıl için varil başına 12 sent alacak olan Gürcistan, sonraki 10 yıl için 14. ondan somaki dönem için ise minimum 17 sent geçiş ücreti almaya hak kazanacaktır.
Hazar Bölgesi’nde (özellikle Azerbaycan’da) üretilecek ham petrolü,dünya pazarlarına taşımak üzere tasarlanmış bir projedir.1.074 km’lik bölümü Türkiye sınırları içinde olmak üzere toplam 1.774 km uzunluğundadır.
50 milyon ton/yıl kapasiteyle,Türkiye’nin en büyük uluslar arası ham petrol bor hattıdır.[9]
Güzergahı;Hazar Denizi kıyısındaki sangachal terminalinden başlayan bu hat,Gürcistan’ı geçerek Türkiye’ye ulaşmaktadır.
Türkiye güzergahı;ise ; Ardahan,Kars,Gümüşhane,Erzincan,Erzurum,Sivas,Kayseri,Kahramanmaraş,Osmaniye ve Adana’dır.Ardahan(Posof), Erzurum (Dumlu),Kahramanmaraş (Çayırlı) Sivas(Kangal) olmak üzere 4 pompa istasyonu,1 terminal ve biri Posof’da diğeri Kahramanmaraş’da olmak üzere 2 adet pig atma/basınç düşürme istasyonu bulunmaktadır.Türkiye bölümünde 42 hat vanası vardır.Bakü-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı Projesi(BTC),bu çalışmada ayrı bir başlık altında ayrıntılı olarak anlatılacaktı. [7]
Yıllar itibarıyla Bakü-Tiflis-Ceyhan Ham Petrol Ana ihraç Boru Hattı Taşımaları[8]
Yıllar    Taşınan Petrol Miktarı
    (Tanker)                                   (Varil)
2006    80    57
2007    225    211
2008    315    245
2009    366    288
2010    373    286

Boru Hattı Hissedarları:

• BP (Birleşik Krallık): %30,1
• State Oil Company of Azerbaycan (SOCAR) (Azerbaycan): %25
• Chevron (ABD): %8,9
• StatoilHydro (Norveç): %8,71
• Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO) (Türkiye): %6,53
• Eni/Agip (İtalya): %5
• Total (Fransa): %5
• Itochu (Japonya): %3,4
• Inpex (Japonya): %2,5
• ConocoPhillips (ABD): %2,5
• Hess Corporation (ABD) %2,36 [10]

----------------------------------- ... -------------------------------------
-------------------------------------------- ........... -------------------------------------------